Föreningens ekonomi är av största vikt, eftersom den är en förutsättning för vilket underhåll och vilka åtgärder som föreningen kan genomföra.
Inför varje årsmöte tar styrelsen fram en budget som visar vilka planerade utgifter föreningen kommer att ha under kommande år. Föreningen ska dessutom avsätta (spara) pengar till framtida större underhåll. För att täcka dessa kostnader tas en avgift ut av samtliga medlemmar.
Pengar som avsätts till de s.k. underhållsfonderna öronmärks, läs mer om Underhålls- och förnyelseplanerna på sidan Styrande dokument.
För innevarande års budget och avgifter hänvisas till sidan Vad får jag för medlemsavgiften? och Medlemsavgift. Där kan du se när avgiften ska betalas och hur stor den är.
Nytt för 2025 är att föreningen går över från 2-3 betalningar per år till 12, dvs månadsavgift.
Avgiften ska betalas till föreningens bankgiro, faktura skickas ut via e-post i början av varje månad, och ska vara betald i mitten av varje månad.
Nedan redovisas en preliminär budget för kommande år (2025) och vad avgiften blir baserad på den. Slutlig budget/avgift presenteras på årsmötet.
Baserat på denna budget blir månadsavgiften 1072 kr för hus utan fristående garage, och 1143 kr för hus med fristående garage. Elavgiften för hus med fristående garage på Älgstigen blir 81 kr (per år).
OBS detta är preliminära siffror och kommer sannolikt att justeras något innan fakturan för januari skickas ut.